Practica la gratitud

“Quan beguis aigua, recorda la font” Proverbi Xinès.

“La gratitud és una emoció que ens envaeix quan pensem que el que tenim és bo i adequat per a nosaltres, quan podem valorar el que ens ofereix la vida. A més de ser una emoció, és un actitud que podem cultivar amb la ment. Cada vegada que pensem que alguna cosa no és suficient, estem tancant el pas a l’emoció de la gratitud” (No es lo mismo de Silvia Guarnieri y Miriam Ortiz de Zárate).

A diferència de les altres emocions, la gratitud no apareix fruit d’un impuls sinó que es necessita d’un sistema de valors ètics on un té clar el procés de donar i rebre i renuncia totalment a la visió egocèntrica de la vida. Representa la totalitat de nosaltres mateixos i ens permet sentir-nos més connectats amb allò amb el que ens sentim agraïts. La gratitud és un procés interior, és una actitud d’agraïment que es manté inclús quan les coses no apareixen de la manera que ens agradaria. “No et lamentis pel que no arriba. Algunes de les coses que no passen eviten desastres” (Rumi). La gratitud és una manera d’afrontar el món amb amor, sense prejudicis. Els tres obstacles més habituals a l’actitud de gratitud tenen com origen processos mentals, és a dir, es manifesten certes maneres de pensar que impedeixen la manifestació de la gratitud;

  • Trobar defectes. Centrar-se en les carències. Es mostra crític, emissió de judicis i s’expressa amb ràbia. Trobar defectes no és una cosa que passi degut al que observes. Sinó que és l’observador que hi ha dins teu que escull el punt de vista crític.
  • Queixar-se. Sentiment d’estafa. Lamentar-se i sentir-se privat condueix a la ràbia. Queixar-se és una expressió de la falta d’amor. Si sents amor no hi ha espai perquè et molestis, l’ego reposa. Cuida i detecta el teu ego que t’enganya i et condueix a pensar que necessites més, vols més, et mereixes més.
  • Donar per suposat el que es té. Donar poca importància a les coses i a les persones que tens a la teva vida et priva de l’alegria que podries experimentar si et sents agraït i ho demostres.

La gratitud com actitud davant la vida, val la pena cultivar-la:

Escriu un diari de gratitud: cada dia abans d’anar a dormir reflexiona i escriu tres coses per les que et sents agraït.  Per exemple: gràcies per tenir salut, feina, amics, família, per aprendre coses noves, rebre suport de la mare… Potser al principi et serà difícil però t’ajudarà a poder-ho exterioritzar.

Escriu una carta d’agraïment: pensa en aquella persona que ha contribuït a la teva vida de manera especial. Li has agraït verbalment? Creus que no és necessari…prova-ho, què hi perds? Escriu-li una carta agraint-li tot allò què has rebut d’ell/a. Descriu com et sens gràcies al que ha fet per tu. Llegeix-li la carta i si no t’atreveixes, dóna-li. Pren el teu temps per detectar què sents quan agraeixes.

Agrair sempre i en tot moment. Busca activament els detalls i les accions diàries que les altres persones fan per ajudar-te i fer-te sentir a gust. Reforça els seus esforços.

L’estat d’ànim de la gratitud és un art; és el resultat de desenvolupar una actitud ètica de cooperació, enlloc d’una actitud de competència o confrontació.

Les persones capaces d’experimentar gratitud són persones que han escollit mirar els altres amb les ulleres de veure el millor en les seves accions i han decidit tenir-ho en compte.  L’actitud de la gratitud té el poder d’augmentar la felicitat i el benestar personal i de potenciar les relacions amb els altres. Practica-la, s’encomana!

Ester Genové · Executive&Live Coach

Publicació a Girosalut Octubre’16

 

Etiquetes: , , ,

Comments  -  0 Comments

There are no comments yet.

Subscriu-te al bloc per correu electrònic

Introduïu el vostre correu electrònic per subscriure-vos a aquest bloc i rebre notificacions d'entrades noves per correu electrònic.

Uneix altres 11 subscriptors

Entrades recents

Comentaris recents

Arxius

Categories

Meta